Vrakové potápění na Maltě 17. 5. – 24. 5.2024

Vrakové potápění na Maltě

Termín: 17. 5. – 24. 5.2024 – 7 nocí

Místo: Malta Qawra Bay

Počet volných míst: 15

Možnosti ubytování na 7 nocí jsou následující:

  1. varianta: Hotel AX Sunny Coast
  • apartmán pro 2 osoby s vlastní kuchyní bez stravy– 7900 Kč /osoba

2. varianta: Hotel AX Odycy

  • Comfort pokoj pro 2 osoby se snídaní– 9700 Kč /osoba

Cena za balíček potápění: 7200 Kč

  • balíček 10 ponorů – 7200 Kč (zahrnuje dopravu autem, 2x monoláhev nebo 1x twin, 10 ponorů / 9 vraků!)
  • příplatek za dopravu na GOZO – 30 EUR (Gozo vraky Karwela a Cominoland + další nový vrak MV Hephaestus)
  • jestli budeme chtít navštívit vrak, kde je nutná doprava lodí, pak předpokládaná cena za loď je 350 Euro (cena se vždy rozdělí podle počtu potápěčů)

Další info k potápění:

  • Nitrox až 32% zdarma, cokoliv více než 32 % kyslíku je účtováno 0,01 centu na litr
  • S80 s 50 % – 13 eur)
  • další Twin – 12 EUR.
  • DPV 35 EUR/den (3 potápěčské dny jsou pro použití DPV vhodné, dle dohody).

Informujte mě prosím, s jakými láhvemi budete potápět, abychom vše připravili.

Cena letenky: cca 8500 Kč (Záleží na rychlosti rezervace letenky, společnosti a samozřejmě na váze odbaveného zavazadla. Čím později, tím bude letenka dražší. Letenku si musí každý koupit sám, ale klidně mi volejte a rád vám poradím, jak na to!)

Zavazadlo: podle výběru letecké společnosti

Přílet 17. 5.2024. Po příletu na Maltu se přesuneme taxíkem do hotelu, kde budeme bydlet a pak na potápěčskou základnu, kde si uložíme věci a dohodneme podrobnosti o potápění. Taxi služba se nachází přímo na letišti, vlevo u východu z centrální haly. Zde si zakoupíte za cca 30 Euro/auto lístek (3 osoby) a pracovníci taxi služby Vám přistaví auto.

Oba hotely jsou v blízkosti potápěčského centra hned vedle moře. Pláž se nachází 1 minutu chůze od hotelu, v jedné z nejkrásnějších maltských zátok. Hotely nabízí moderní apartmány s možností vlastního stravování a vlastním malým balkónem. V případě hotelu AX Odycy, který je o něco dražší, je v ceně pobytu snídaně. Relaxovat můžete na pláži nebo u hotelových bazénů. V blízkém okolí je množství restaurací a barů, takže je zde můžete podnikat pěší výlety a ochutnat místní kuchyni. Plavání v moři je možné prakticky kdekoliv.

Odlet z Malty dne 24. 5.2024

Máte -li zájem prožít zajímavou potápěčskou dovolenou neváhejte a rezervujte si místo! Zaplacením celé částky potvrzujete rezervaci.

S pozdravem bublinám zdar! Jirka 🙂

Storno poplatky:

Při zrušení pobytu Vám bude vrácena zaplacená úhrada, snížená o následující storno poplatky:

  • více jak 60 dnů před odjezdem – 500 Kč manipulační poplatek
  • 60–45 dnů před odjezdem – 30% z ceny ubytování
  • 44–20 dnů před odjezdem – 50% z ceny ubytování
  • 19–4 dny před odjezdem – 80% z ceny ubytování
  • 3 dny před odjezdem – 100% z ceny ubytování
  • 100% storno platí též při nedostavení se klienta na místo pobytu ať už z vlastní vůle či z jiných příčin.

Vraky, kde se můžeme potápět a jejich historie. Budeme vybírat podle vašeho zájmu, zkušeností a samozřejmě počasí, které nás většinou nezklamalo.

Lokalita Cirkewwa vraky P29 a Rozi (vhodné pro DPV)

Chtěli bychom prozkoumat nový potopený vrak na GOZU v lokalitě Comino Land. Jedná se o náročnější ponor k vraku MV Hephaestus, který je vhodný absolvovat se skútrem.

Vrak MV Hephaestus byl ocelový ropný tanker s tonáží 595 GRT. Jeho délka je 61,33 m. Měl jeden 6ti válcový vznětový motor Ruston Stafford 6 CSRKM, 4-taktní s jednou hřídelí a jedním šroubem. Výkon plavidla byl 410 kW (550 hp) a měl rychlost plavby 20 km/h. Posádku tvořilo 7 osob. Zkratka „MV“ před jménem plavidla znamená „motorové plavidlo“. Později označování také jako „MT“ nebo „M/T“ – pro motorový tanker.

Historie

Plavidlo postavila v roce 1965 Broderna Jonssons Torrdocka (Kallansdso Varv AB) ve švédském Linköpingu. Do roku 2018 ji vlastnila společnost Orbiter Navigation Corp. a spravovala ji Volont Maritime S.A. Loď byla registrováno v Lomé, Togo.

V době zakotvení v roce 2018 velel Hephaestus bangladéšský kapitán Joynal Abedin. Ostatní členové posádky byli z Bangladéše, Ruska a Egypta. Plavidlo bylo na moři asi čtyři měsíce a od ledna 2018 kotvilo v Is-Sikka l-Bajda u Qawra na Maltě, protože se řešil spor o výplatu mezd posádky.

Ráno 10. února 2018 plavidlo zastihla silná bouře. V rozbouřeném moři, kolem 5:30 hodin ráno, se kapitán Abedin pokusil doplout s plavidlem do chráněné oblasti, ale posádka při plavbě během několika minut ztratila kontrolu nad lodí a ta se ocitla na pláži u skalnatého pobřeží v oblasti známé jako Fra Ben, poblíž věže Qawra. Poté, co informovali úřady o nehodě, všech sedm členů posádky vystoupilo z plavidla pomocí provazového žebříku na břeh. Kapitán Abedin byl následně ošetřen s lehkým zraněním ramene v nemocnici Mater Dei.

Plavidlo v době nehody nepřeváželo žádný náklad. Dne 17. února byl hlášen menší únik nafty, který prošetřovala námořní bezpečnostní vyšetřovací jednotka Transport Malta. Posádka lodi byla ubytována v námořnickém centru ve Florianě a Maltu opustil dne 27. února. 

Vyprošťovací operaci provedla společnost Cassar Ship Repair Ltd. Byly utěsněny díry v trupu lodi, a dne 15. srpna 2018 byla pomocí remorkérů a hydraulických zvedáků vytažena zpět na moře. Po úspěšné operaci byla odtažena do Cassarova v Marse. Po prohlídce se majitelé plavidla domnívali, že oprava škod, by byla příliš nákladná, a nebyla provedena.

V roce 2019 Asociace profesionálních potápěčských škol Malty, Gozo a Comino (PDSA) plánovala potopit Hephaestus u Qala na Gozu jako potápěčskou atrakci. Před potopením bylo odstraněno některé vybavení plavidla a vyčištěný od znečišťujících látek byl dne 29. srpna 2022 Hephaestus potopen u Xatt l-Aħmar na Gozu. Operaci provedl Maltský úřad pro cestovní ruch, PDSA a ministerstvo pro Gozo.

Nyní se vrak nachází přibližně ve vzdálenosti 30 m od pobřeží Xatt l-Aħmar a spočívá ve vzpřímené poloze na písečném mořském dně v hloubce asi 46 m. Místo se nachází nedaleko vraků MV Karwela, MV Xlendi a MV Cominoland, které byly již dříve záměrně potopeny jako potápěčské atrakce.

Vrak P 29

Typ vraku: loď – vojenský hlídkový člun, minolovka třídy Kondor-1

Výroba: 1960, Německo (NDR)

Majitel: Malta, vojenské námořnictvo

Rozměry: délka 62 m, šířka 7 m, výška 16 m, výtlak tun, dva dieselové motory, dva šrouby

Výzbroj: 1x kulomet na přídi

Potopení: 12.08.2007, uměle potopena

Místo: Malta, Marfa Ridge, Marfa Point, Cirkewwa

Hloubka: 20 – 38 m

Loď leží na kýlu na písčitém dně, záď ve 32 m, příď v 28 m. Vrak je dobře přístupný pro penetraci. Celé podpalubí, strojovny, elektro-rozvodna, panel rozvaděče s německými nápisy. Můstek je přístupný, koupelna se sprchou a WC. Na přídi je umístěn kulomet. Motory jsou demontované, ve strojovně jsou pouze potrubní rozvody a elektromotory čerpadel. Vrak je 120 m od starého mola a je označen ocelovou bójí a sestupovým lanem.

Vrak ROZI TUG

Typ vraku: loď – remorkér

Majitel: Malta

Rozměry: délka  m, šířka  m, tonáž  BRT, výtlak tun, jeden motor, jeden šroub

Potopení: 1992 – uměle potopena

Místo: Malta, Marfa Point, Cirkewwa

Hloubka: 36 m

Remorkér Rozi byl po skončení služby připraven k potopení, motor byl demontován a celá loď byla vyčištěna a uměle potopena. Původně byla určena pro turistickou ponorku, ale stala se objektem pro přístrojové potápěče. Vrak leží na kýlu, v hloubce 36 m, na písčitém dně 120 m od železného mola, je vyvázán ocelovou bójí a sestupovým lanem, které je ukotveno 15 m od pravoboku zádě. Vrak je dobře přístupný pro penetraci. Vstup do zadního podpalubí je otevřený, odsud je volný vstup do strojovny. Motor je demontován a zůstaly tu jen potrubní rozvody, elektromotory a přístupové lávky. Dveřmi z vrchu strojovny na levoboku se dostaneme na ochoz můstku, hned vedle kuchyně. Poté do kapitánského můstku. Na krátké přídi jsou jen úchyty pro kotvy, kotevní řetězy a kotvy jsou demontovány. Na přídi je ocelový tlačný blok a střední pachole pro kotvící lano. Kormidlo je na svém místě, šroub chybí, na zádi je jen domek s uchycením kormidla. Vrak je plný drobných ryb, hejna se drží hlavně na přídi.

Útes Cirkewwa je velmi příjemná podvodní lokalita s členitými skalními útesy a množstvím jeskyněk k proplutí. Nachází se zde bohatý podvodní život a mnoho atrakcí, jako např. socha Madony v hloubce 18 metrů, či skalní brána. 

Vrak BRISTOL BEAUFIGHTER

Typ vraku: letadlo – noční těžký stíhací letoun

Výroba: 1940, Velká Británie, Bristol Areoplane Company

Majitel: Velká Británie, FAF

Rozměry: délka 12,6 m, rozpětí 17,65 m,výška 4,84 m, nosná plocha 46,73 m2, hmotnost 7072/11521 kg, pohon 2x hvězdicový motor Bristol Hercules, výkon 1200 kW/1600 k, rychlost ve výšce 3000 m 515 km/hod, dolet 2816 km,

Výzbroj: 4x kanon 20 mm British Hispano Mk II s 240 náboji na jednu zbraň, uložené pod přídí letounu

Posádka: celkem 2, pilot a navigátor

Potopení: 17. 3.1943

Místo: Malta, St. Julian´s

Hloubka: 38 m

Po vzletu z Malty, 17.3.1943, mělo letadlo technické problémy a pilotům nezbylo než přistát na moři, cca 900 m od břehu. Vrak letadla leží na písečném dně, na zádech v hloubce 38 m. Křídla jsou neporušená a vrtule jsou stále na motorech. Pěkně je vidět 20 mm dělo na spodku přední části letadla.

Již před druhou světovou válkou se vytvořila v Německu kategorie těžké stíhačky vyzbrojené kanóny a RAF podobný letoun citelně postrádala. Vývoj těchto letadel probíhal, ale k zásadní změně došlo, když továrna Bristol navrhla improvizaci, která vycházela z již stavěného letounu Bristol Beaufort. Prototyp letadla by hotový na podzim roku 1939 a první peruť obdržela sériově vyráběné letouny na podzim roku 1940. V květnu 1941 již mělo noční stíhací letectvo RAF k dispozici šest perutí, vyzbrojených těmito stroji. Letouny Beaufighter byly opravdu velice těžce vyzbrojenými stíhačkami. Mimo čtyř kanónů ráže 20 mm byly instalovány v křídlech 6 kulometů ráže 7,7 mm. Letadlo poháněla dvojice motorů Herkules, přičemž docházelo k jeho postupnému zdokonalování. Některé letouny byly vybaveny řadovými motory Rolls-Royce Merlin XX. Takto vybavené letouny byly označovány jako Beaufighter Mk.IIF, zatímco stroje s motory Hercules III nesly označení Beaufighter Mk.IF. V letadlech byly instalovány palubní radiolokátory, s dosahem asi 6,5 km, díky nimž byl v listopadu 1940 sestřelen první nepřátelský letoun. Technický vývoj Beaufighteru pokračoval v dalších obměnách – byly zkoušeny typy bez kulometů, na kterých byla instalována čtyřkulometná střelecká věž za pilotní kabinu, pro potřeby velitelství pobřežního letectva vznikl typ bez kulometů, ale se zvětšenou zásobou paliva v křídelních nádržích. Stroje se tak kromě stíhacího určení dostal další úkoly – používal se též jako bitevní či jako torpédový letoun. V říjnu 1941 byly do letounů označených jako Beaufighter Mk.VI montovány motory Hercules VI, díky nimž dosáhla stíhačka rychlost až 536 km/h. Od roku 1943 byly pod křídla Beaufighterů montovány závěsy pro osm neřízených raket, navigátor – střelec mohl letoun bránit kulometem Vickers ráže 7,7 mm.

Vrak HMS HELLESPONT

Typ vraku: loď – parní kolesový remorkér

Výroba: Velká Británie

Majitel: Velká Británie

Rozměry: délka 46 m

Potopení: 6. 4.1942, letecký útok

Místo: Malta

Hloubka: 41 m

Parní remorkér Hellespont byl potopen při leteckém útoku italských letadel 6. dubna 1942. Ztratila prvních 15 metrů své přídě, která se do dnešního dne ještě nenašla. Po válce byla potopená loď vytažena a přesunuta 2 míle od přístavu, kde byla opět potopena. Většina poškození je na přední části lodi. Kolesa jsou odstraněna, ale hřídel a parní motory zůstaly na svém místě. Na zádi jsou pěkná kormidla. Viditelnost 20 – 30 m. HMS Hellespont, který začal svůj život před 112 lety v Irsku, byl bývalý kolesový parník, který se plavil v oblasti Malty od roku 1922. Pravděpodobně fungoval jako vlečný člun v přístavu Valletta. Potopený remorkér Hellespont byl znovu objeven potápěčem v roce 1999 a nyní je otevřen potápěčům, kteří ho chtějí prozkoumat a zažít kus historie. Jedná o ponor z lodi, kde je vyžadována minimální certifikace hloubkového potápěče. V okolí vraku se občas vyskytují silné proudy.

Vrak UM EL FAROUD

Typ vraku: loď – námořní tanker

Majitel: Libye

Rozměry: délka 115 m, šířka  m, tonáž 3.147 BRT, výtlak 10.000 tun, jeden šroub

Potopení: 2. 9.1998, uměle potopena

Hloubka: 15 – 35 m 

Vrak tankeru leží na kýlu, na písčitém dně, v hloubce 35 m. Loď byla v doku „Maltese dockyard“ vyklízena a čištěna, přitom došlo 17.2.1995, k výbuchu plynu a následnému požáru. Zahynulo devět dělníků. Na jejich památku je na můstku vraku umístěna pamětní deska se jmény dělníků. Na přídi jsou kotevní navijáky, levý kotevní řetěz visí až na dno, ale obě kotvy chybí. Na bocích přídě jsou ocelové nápisy se jménem lodi v arabštině i latince. Přímo na přídi je kulaté logo lodní společnosti, stejné jako na komínu. Nákladové prostory jsou prázdné. V zadní nástavbě je pěkná strojovna s dieselovým motorem (jsou odmontovány hlavy válců). V nástavbě jsou sprchy, WC, umyvadla, zařízená kuchyň (dřezy, sporáky, trouby, mixér). Na zádi je jeden šroub se čtyřmi listy a kormidlo. Z přední strany můstku je umístěna pamětní deska.

Dva ponory Comino Land a Karwela (vhodné pro DPV)

Vrak MV COMINOLAND

Typ vraku: loď – výletní loď, turistický trajekt

Výroba: 1942, Velká Británie, England & built of Dartmount

Majitel: Velká Británie, Malta

Rozměry: délka 34,42 m, šířka 8,08 m, ponor 3,66 m, výtlak 263 tun, 2x šestiválcový diesel motor General Motors, výkon 1765 kW, rychlost 12 uzlů, dva šrouby

Potopení: 12. 8.2006

Místo: Malta, Gozo

Hloubka: 43 m (paluba 25 m, příď 39 m, záď 43 m)

Loď byla postavena v Anglii pro Royal Navy, jako minonoska s názvem M6, v roce 1966 byla přejmenována na MINER V1 a prodána firmě E. Zammit & Sons Malta. V roce 1968 byla přestavěna na trajekt s kapacitou 400 pasažérů + 10 aut a zajišťovala přepravu z Valletty do Mgaru na Gozu. Od roku 1976 se jménem MINOR EAGLE ve společnosti gozo Channel Co Ltd & fitted.  V srpnu 1980 přejmenována na JYLLAND 11, poté byla přestavěna na denní výletní loď ve Vallettě a prodána společnosti Captain Morgan Cruises. Vozila turisty po Maltských ostrovech. Od roku 1995 získala jméno COMINOLAND, po vyřazení byla vyčištěná loď 12. 8.2006 potopena. Potopení pro potřeby potápěčů bylo financováno ze strukturálních fondů EU. Je dobře přístupná pro potápění ze břehu – od kovového žebříku. Díky dobré viditelnosti je viditelná již po zanoření z hladiny. Vrak leží vzpřímeně na kýlu na písečném dně, přídí v hloubce 39 m a zádí v 43 m. Je dobře přístupný pro penetraci. Celé podpalubí, salony pro cestující, kapitánský můstek, schodiště. Na některých místech nástavby jsou ještě tabulky v němčině. Pěkná je strojovna, uvnitř jsou dva velké diesel motory. Údržbářská dílna, ale prázdné zásuvky u pracovního stolu. Pěkná je pohled na záď lodě, dva šrouby s více lopatkami a tři kormidla. Na záďové palubě je vidět vršek strojovny kormidel. Kotvy a kotevní řetězy jsou odstraněné.

Vrak MV KARWELA  (ex. Nordpaloma)

Typ vraku: loď – výletní loď, osobní turistický trajekt

Výroba: 1957, Německo, loděnice Jo.. L. Meyer Paenbourg

Majitel: Malta, Ferry Company it Carried

Rozměry: délka 45 m, šířka 8,5 m, ponor 1,7 m, tonáž 482 BRT, dva dieselové motory, dva šrouby

Potopení: 12. 8.2006 – uměle potopena

Místo: Malta, Gozo

Hloubka: 32 – 42 m

Ocelová loď Karwela zajišťovala přepravu mezi ostrovy Malty. Po ukončení své činnosti byla vyčištěna, byly demontovány diesel motory a uměle potopena u ostrova Gozo. Vrak leží na kýlu na písčitém dně kousek od stěny. Celý vrak je dobře přístupný, vyklizený a vyčištění. Pěkná strojovna bez motorů obsahuje pouze trubní rozvody a elektromotory čerpadel. Můstek je otevřený k penetraci. Pěkný je pohled na zádi, dva šrouby se třemi listy a dvě kormidla. Na zádi je strojovna kormidel. Vršek stěny u vraku, porostlé travou, je v hloubce 18 m, dobře se zde nechá udělat deco výstup. Vrak není vyvázán. Na břehu je tabulka s náměry ke třem místním vrakům. Od sestupového žebříku na břehu je náměr 160°, vzdálenost cca 100 m.

Vrak IMPERIAL EAGLE

Typ vraku: loď – osobní trajekt

Majitel: Malta

Rozměry: délka  m, šířka  m, tonáž  BRT, dva diesel motory, jeden šroub

Potopení: 19. 7.1999 – uměle potopen

Místo: Malta, Oawra Reef

Hloubka: 38 m  (příď 35 m, záď 43 m)

Trajekt, Imperial Eagle, sloužil k dopravě mezi ostrovy Malta a Gozo. Po vyřazení by zakotven nepoužívaný v přístavu. Po úpravě a vyčištění byl vytažen na moře a 19. 7.1999 uměle potopen pro potřeby potápěčů a jako umělý útes. Vrak leží na písčitém dně u skalního útesu, v hloubce (příď 36 m, záď 43 m) na kýlu. Sestupové lano je ukotveno u sochy Krista, 50 m od vraku. Na přídi jsou kotevní navijáky a obě kotvy jsou na svém místě. Podpalubí je celé vyklizené. Na můstku je kormidelní kolo. Vstup do strojovny je uprostřed ze zadní paluby. Strojovna je zajímavá se dvěma dieselovými motory. Tlakové lahve jsou upevněny na bočních stěnách strojovny. Strojovnou se dá proplout do zadního podpalubí. Na zadní palubě je strojovna kormidla, hydraulické válce, které ovládaly pohyb kormidla. Dva šrouby se čtyřmi lopatkami, jsou těsně nad písčitým dnem. Kormidlo je zcela otočené vlevo a záď je trochu deformovaná od nárazu na dno při potopení.

Ponor začínáme na přídi s prohlídkou můstku, potom penetrace do strojovny, vylezeme ze záďového podpalubí. Prohlédneme si kormidlo a šrouby, to je nejhlubší místo ponoru. Poté se vracíme po palubě nad strojovnou kormidla, směrem k můstku. Od kormidelního kola už míříme na výstupové lano před přídí. Díky skvělé viditelnosti je to klidný ponor.

Vrak MV PIPPO

Typ vraku: loď – pracovní člun

Výroba: 1976

Majitel: Azzopardi Fisheries

Rozměry: délka 18 m

Potopení: říjen 2004

Místo: Malta, Ahrax Point

Hloubka: 30 m 

MV Pippo postavili v roce 1976 na Maltě Vella Boat Yard z Marsy a Philip Formosa. Pippo byl pracovní člun s betonovým trupem, 18 m dlouhý. Zpočátku byla výzkumným plavidlem používaným k průzkumům, poté se přeměnila na výletní člun. Později bylo Pippo prodáno místní společnosti Azzopardi Fisheries a přeměněno na nákladní loď na ryby pro maltský průmysl chovu tuňáků.

Jednoho dne v říjnu 2004 se MV Pippo vracela z Comina na Maltu s nákladem tuňáka, když najednou začala nabírat vodu a brzy poté se potopila u Ahrax Point. Několik pokusů o záchranu Pippa bylo neúspěšných a nyní vrak leží vzpřímeně na písčitém dně v hloubce asi 35 m.

Zdroj: https://www.wrecks.cz